A pszichodráma története
A pszichodráma módszerének megteremtője Jacob Levy Moreno (1889-1974). Moreno Bukarestben született és orvosi tanulmányait a bécsi orvosi egyetemen végezte. Módszerének kidolgozásakor alapvetően saját gyermekkori játékélményeire és fiatal felnőttként Bécs játszóterein szerzett tapasztalataira, megfigyeléseire hivatkozott. Nagy hatással volt rá az európai értelmiség körében az 1900-as évek elején kibontakozó avantgardizmus irányzata is, melyben felismerni vélte a sablonoktól mentes emberi spontaneitást és kreativitást.
Moreno 1910-ben kezdi el csoportmegfigyeléseit egy prostituáltak reszocializációjával foglalkozó orvoscsoporttal, később a bécsi parkokban gyermekek játszócsoportjait szervezi, majd 1922-ben megalapítja a Stegreiftheater-t (Rögtönzött Színház), ahol rátalál arra a módszerre, melyből terápiás módszere a pszichodráma is kinőtt. Ez egy színpad nélküli színház volt, ahol az aznapi sajtó alapján, de helyben kitalált jeleneteket is improvizáltak; maguk a nézők is aktív szerepeket vállaltak. A Stegreiftheater-ben szerzett tapasztalait 1924-ben publikálta; ebben szerepel a közismert Barbara és George epizód. (Barbara és George mindketten a színház lelkes látogatói voltak. Barbara a rögtönzött jelenetekben ismételten szende, nagyon szelíd szerepeket vállalt és játszott. George és Barbara közt házasságban végződő szerelem szövődött, majd egy idő elteltével George felkereste Morenot elpanaszolva, hogy Barbara mennyire más személyiség otthon, mint ahogyan azt a színházban megismerte. Moreno innentől kezdve Barbarának erőszakosabb, indulatosabb szerepeket adott, amiket Barbara nagy hiteleséggel tudott megjeleníteni. Egy újabb idő elteltével George ismételten felkereste Morenot megköszönve neki segítségét: visszakapta otthonra azt a Barbarát, akit eredetileg a színházban megszeretett.)
A pszichodráma módszerének alapkoncenpcióját Moreno tehát még Európában publikálta, majd 1925-ben az Egyesült Államokba emigrált és ott továbbfejlesztette a szociometria, csoportpszichoterápia, pszichodráma módszerét. Elméletének első nagyobb terjedelmű összefoglalása 1934-ben a „Who shall survive?” c. kötetben jelent meg. 1935-ben alapítja meg az első pszichodráma színházat és pszichodramatikus szemléletű klinikát Beaconben, és 1942-ben nyitja meg kapuit az első pszichodráma intézet New Yorkban.
II. Világháborút követően a pszichodráma és Moreno elindultak „meghódítani” a világot. Morenonak és utazásainak szerepe volt a pszichodráma magyarországi kialakulásában is. A módszert Magyarországon Mérei Ferenc (1909 – 1986) honosította meg. Mérei a párizsi Sorbonne Egyetemen tanult és 1934-ben szerzett diplomát pszichológia, pedagógia, szociológia és filozófia tárgyakból. Ezt követően hazatért Magyarországra, ahol elsősorban pedagógusként és klinikai pszichológusként dolgozott. Moreno 1963-ban, az amnesztia évében, régi barátja, Pető András meghívására érkezett Magyarországra, és találkozott Szalay Sándor szociológussal valamint Mérei Ferenccel. Tulajdonképpen akkor beszélték meg a Mesterrel a Pszichodráma Műhely lehetséges munkáját. Ekkor már megfogalmazódott, hogy Méreiék érdeklődésének középpontjában a csoport áll, míg Moreno az egyes csoporttagok játékára helyezi a hangsúlyt. 10 évvel később jött létre a ma is működő Műhelycsoport Mérei Tanár Úr vezetésével, megteremtve a magyar pszichodráma iskola kialakulását. Mérei és tanítványai a hetvenes évek elejétől kezdték a pszichodrámát alkalmazni a klinikumban.
Fontos állomás a pszichodráma hazai történetében Ian Malewski lengyel pszichiáter és pszichoanalitikus 1973-as és 1975-ös magyarországi látogatása is, aki kiképző pszichodráma csoportokat vezetett elsősorban pszichológusok számára; valamint az 1974-ben elindult Pszichoterápiás Hétvégék mozgalma is, melyben a többféle csoportmódszer között vezető irányzattá vált a pszichodráma.
Napjainkra a pszichodráma elterjedtsége nagyon széles Magyarországon. A klinikai gyakorlatban pszichodráma módszerrel dolgozó terápiás csoportok részét képezik az ambuláns és kórházi ellátásnak pszichiátriai, pszichoterápiás, addiktológiai valamint pszichoszomatikus szakintézményekben. A gyermek pszichodráma hangsúlyos szerepet kap mind a nevelési tanácsadókban, mind a gyermek pszichoterápiás ambulanciákon.